Conclusies leefbaarheid
De wijk Biezen, met daarbinnen het Waterkwartier, ligt in stadsdeel Nijmegen-Oud-West. De gemeente Nijmegen geeft extra aandacht aan deze wijk die door de herstructurering en stedelijke vernieuwingsprocessen ingrijpend aan het veranderen is.
Het woon- en leefklimaat in Biezen maken al langere tijd positieve ontwikkelingen door en blijven sinds 2014 niet meer achter (zijn als gemiddeld beoordeeld). Bewoners geven een ruime voldoende aan hun woonomgeving. Leefbaarometer.nl kwalificeert de leefbaarheid als ruim voldoende. Wel zijn er aan de westkant van de wijk enkele risicogebieden aangegeven.
Indicaties voor de gunstige trends hier zijn de vastgoedwaarde van woningen en positieve oordelen over de wijkontwikkeling van bewoners, wijkprofessionals en leefbaarometer. Bewoners geven als belangrijkste redenen voor het vooruitgaan van de buurt:
1. nieuwbouw en renovaties;
2. verbeteringen van voorzieningenniveau, waaronder winkels, culturele voorzieningen en uitgaansmogelijkheden;
3. andere mensen en buren, meer betrokkenheid en activiteiten;
4. schoner en netter, buurt opgeknapt en beter onderhouden;
5. verbeterde infrastructuur, betere bereikbaarheid;
6. meer groen en beter onderhoud;
7. verbeterd onderhoud aan wegen, betere verlichting.
Volgens wijkprofessionals blijven bepaalde straten in Biezen extra aandacht vragen, en zijn er enkele clusteringen van probleemgebieden aanwezig. In een eerdere wijkmonitor is concentratie van probleemgezinnen een risicofactor genoemd. Toen is ook naar voren gekomen dat ‘oude bewoners’ een meer gemengde wijk verwelkomen, maar wel waarschuwen voor afstand tussen oude en nieuwe groepen, en voor het ontkennen van de samenhang met de oude buurten.
Buurtproblemen die volgens bewoners met voorrang moeten worden opgepakt zijn:
1. vervuiling openbare ruimte, zwerfvuil, hondenpoep;
2. druk verkeer, verkeersveiligheid, maatregelen treffen;
3. hoeveelheid en onderhoud groenvoorzieningen;
4. veiligheidssituatie, o.a. vandalisme, agressie, drugsoverlast;
5. overlast, o.a. lawaai;
6. overlast van en voorzieningen voor (hang)jongeren;
7. situatie rond fietsen, fietspaden;
8. parkeersituatie, waaronder hoeveelheid plaatsen en overlast;
9. verlichting en onderhoud wegen;
10. betrokkenheid, sociale controle, mentaliteit bewoners.