Onderzoek onder Nederlanders naar het imago van Nijmegen laat zien dat het beeld van Nijmegen vooral bepaald wordt door de Vierdaagse, de ligging aan de rivier, de opleidingsmogelijkheden en het historisch karakter. Nederlanders vinden vooral de omschrijving ‘ historische stad’ goed bij Nijmegen passen (70%), gevolgd door ‘loopstad’ (67%) en ‘studentenstad’ (60%). Niet heel veel Nederlanders zien Nijmegen als een ‘cultuurstad’, terwijl Nijmegen een relatief groot cultuuraanbod heeft. Het rapportcijfer van Nederlanders voor de stad steeg van 6,8 in 2015 naar 7,0 in 2017. Het aantal hotelovernachtingen is flink toegenomen tot 275.000 in 2017.

Veel Nederlanders komen voor de binnenstad naar Nijmegen. De algemene waardering van bezoekers voor de Nijmeegse binnenstad ligt in 2018 op 7,7. Dat is het hoogste cijfer sinds de start van de peilingen onder bezoekers ruim twintig jaar geleden.

De gemiddelde rapportcijfers van ondernemers voor het ‘woon- en leefklimaat’ (7,5 in 2018) en voor het ‘imago van Nijmegen’ (7,3 in 2018) liggen in 2016 en 2018 hoger dan in de jaren daarvoor. Het rapportcijfer voor het ondernemersklimaat ligt in 2018 op 6,6. Deze score is de afgelopen tien jaar niet sterk veranderd.

Bewoners waarderen de stad als woon- en leefgemeente gemiddeld met een 7,7 (Burgerpeiling 2017). Het aandeel dat trots is op de stad is gestegen naar 75%.

Nijmegen scoort hoog in enkele ranglijsten van grote steden (woonaantrekkelijkheid, merkkracht).