De opening van stadsbrug ‘de Oversteek’ in 2014 betekende een nieuwe belangrijke invalsweg voor de stad. Na opening van de Oversteek nam het aantal passerende motorvoertuigen op de Waalbrug bijna 20% af en nam de waardering voor de bereikbaarheid in en rond de stad toe. Nijmegenaren en ondernemers oordeelden positiever over de bereikbaarheid van de stad per auto, inwoners en stadscentrumbezoekers waardeerden de bereikbaarheid binnen de stad met auto en andere vervoermiddelen hoger. Na 2014 blijft het oordeel van inwoners over de bereikbaarheid van de stad nagenoeg gelijk. Stadscentrumbezoekers zijn tussen 2016 en 2018 wat positiever geworden over de bereikbaarheid van de binnenstad met fiets en OV. In deze jaren bleef het gebruik van de Oversteek gelijk, hoewel de brug nog altijd veel minder wordt gebruikt dan de Waalbrug.

 

De gunstige trend na oplevering van de Oversteek in 2014 was niet zichtbaar in het oordeel over de bereikbaarheid van bedrijfslocaties van ondernemers. Tussen 2014 en 2018 daalden de waarderingen van ondernemers voor de bereikbaarheid van hun bedrijfslocaties voor auto's en vrachtverkeer. Over de bereikbaarheid van bedrijfslocaties per fiets en OV zijn ondernemers juist positiever geworden.

 

De algemeen groeiende waardering voor de bereikbaarheid in de afgelopen jaren is ook terug te zien aan de belangrijkste stadsproblemen die inwoners noemen. In 2011 stond de verkeersdoorstroming duidelijk op nummer één (genoemd door 16%). Inmiddels steekt dit thema er niet meer bovenuit (genoemd door 5% in 2017). Op de snelwegen in de directe omgeving van Nijmegen stond voor 2015 de brug bij Ewijk en/of het traject Valburg-Grijsoord meestal in de top 20 van duurste files voor bedrijven in Nederland. In 2016 viel de regio buiten deze lijst, maar in 2017 is het traject Ewijk-Bankhof op de A50 toch weer met plaats 7 teruggekomen (Economische Wegwijzer 2017 en 2018, TLN).

 

Figuur: Vervoersbewegingen per auto per dag op belangrijke invalswegen

Bron: Visuele Verkeerstellingen (2008-2012), modeluitkomsten (2013-2017) RVMK Motorvoertuigen

 

Figuur: Bereikbaarheid stad   

Bron: Burgerpeiling O&S, Monitor Vestigingsklimaat O&S

 

Figuur: Bereikbaarheid binnen stad; inwoners

Bron: Burgerpeiling O&S

 

Figuur: Bereikbaarheid stadscentrum; bezoekers

Bron: Stadscentrummonitor, O&S

 

Figuur: Bereikbaarheid bedrijfslocaties; ondernemers

Bron: Monitor Vestigingsklimaat, O&S