Waardering bezoekers voor binnenstad gestegen
De afgelopen decennia is er veel veranderd in de binnenstad. Denk bijvoorbeeld aan de aanleg van de Mariken- en Moenenstraat, het opknappen van de ringstraten, het vernieuwde Plein 44, de aanleg van de parkeergarage onder de van Schaeck Mathonsingel, de nieuwe fietsenstalling onder Plein 44, de aanleg van extra groen, de bouw van Doornroosje en De Bastei en de groei van het aantal horecagelegenheden en hotels. De algemene waardering van bezoekers voor de Nijmeegse binnenstad ligt in 2018 op 7,7. Dat is het hoogste cijfer sinds de start van de peilingen onder bezoekers ruim twintig jaar geleden. Behalve om een algemeen oordeel, vragen we de bezoekers om zestien aspecten van de binnenstad te beoordelen. In 2018 worden de bereikbaarheid met de fiets (8,2), het horeca-aanbod (8,1), de bereikbaarheid met het openbaar vervoer (7,9), de sfeer en gezelligheid (7,7) en de veiligheid (7,6) het beste beoordeeld. Het parkeertarief (5,2) en het groen (6,2) krijgen de laagste cijfers. Voor bijna alle aspecten geldt dat het gemiddelde rapportcijfer in vergelijking met 2014 licht gestegen is.
Eerder - tussen 2012 en 2014 - zorgde de aanleg van de nieuwe stadsbrug (De Oversteek) en nieuwe auto- en fietsparkeermogelijkheden (gratis, bewaakte fietsenstalling onder Plein ’44 en de parkeergarage onder de van Schaeck Mathonsingel) voor een stijging van de scores voor de bereikbaarheid van de binnenstad met de auto, de mogelijkheden om de fiets te stallen en de autoparkeermogelijkheden.
| 2012 | 2014 | 2016 | 2018 |
---|---|---|---|---|
algemeen oordeel | 7,4 | 7,5 | 7,5 | 7,7 |
sfeer/gezelligheid | 7,4 | 7,6 | 7,5 | 7,7 |
kwaliteit winkels | 7,4 | 7,4 | 7,3 | 7,5 |
variëteit winkels | 7,1 | 7,2 | 7,1 | 7,3 |
horeca-aanbod | 7,6 | 7,7 | 7,8 | 8,1 |
cultureel aanbod | 7,3 | 7,3 | 7,2 | 7,4 |
evenementenaanbod | 7,3 | 7,3 | 7,5 | 7,5 |
inrichting | 6,6 | 6,9 | 7,0 | 7,1 |
groen in binnenstad | 5,6 | 6,0 | 6,3 | 6,2 |
netheid | 7,0 | 7,2 | 7,2 | 7,3 |
veiligheid | 7,1 | 7,4 | 7,5 | 7,6 |
bereikbaarheid fiets | 7,7 | 7,8 | 7,7 | 8,2 |
fietsstalling | 6,1 | 7,3 | 7,2 | 7,5 |
bereikbaarheid OV | 7,5 | 7,6 | 7,6 | 7,9 |
bereikbaarheid auto | 6,0 | 6,9 | 6,9 | 6,9 |
parkeerplaatsen | 5,7 | 6,7 | 6,8 | 6,8 |
parkeertarief | 3,9 | 4,7 | 5,2 | 5,2 |
Figuur: Waardering bezoekers voor aspecten van stadscentrum (gemiddelde rapportcijfers). Bron: Stadscentrummonitor, O&S.
Ook bij Nijmegenaren is het oordeel over de binnenstad verbeterd. Het aandeel Nijmegenaren dat van mening is dat Nijmegen een aantrekkelijke binnenstad heeft, is gestegen van 64% in 2013 naar 69% in 2017. Vooral de jongere leeftijdsgroep vindt de binnenstad aantrekkelijk: 86% van de 18-34-jarigen. Bij de 65-plussers geldt dat voor ruim de helft.
Opkomst van binnenstad als 'place to be' en ‘place to meet’
Diverse gegevens laten een functieverschuiving voor de binnenstad zien: van een ‘place to buy’ naar ook een ‘place to be’ en ‘place to meet’:
- Het in gebruik zijnde winkeloppervlak is in tien jaar tijd met 10% afgenomen, het aantal winkels met circa 15%. Het aantal passanten tijdens winkeltijden is sinds 2008 met naar schatting ruim 20% gedaald, terwijl het totaal aantal betaalde parkeeruren tijdens en buiten de winkeluren die daling niet vertoont.
- De werkgelegenheid in de horeca is gegroeid. De afgelopen tien jaar zijn er ongeveer 50 vestigingen bijgekomen en is het aanbod gestegen naar 280 vestigingen in de Nijmeegse binnenstad in 2018. Deze groei vond met name plaats vanaf het jaar 2015. In 2016 is het aantal banen in de horeca in Nijmegen-Centrum voor het eerst groter dan het aantal detailhandelsbanen in dat gebied.
- Het aantal hotels in Nijmegen is gestegen van 10 in 2008 naar 23 in 2017. Het overgrote deel van de hotels in Nijmegen bevindt zich in of rondom het stadscentrum.
- Bij verschillende culturele podia is het bezoek toegenomen. In totaal is het aantal bezoeken aan de gesubsidieerde podia gestegen van 466.500 in 2013 naar 668.000 in 2018. Door de opening van De Bastei en de groei van het bezoekersaantal bij Museum Het Valkhof is ook het museumbezoek gestegen (naar circa 147.500 in 2018 voor Museum Het Valkhof en De Bastei in totaal).