Waardering van bezoekers voor binnenstad gestegen

De afgelopen decennia is er veel veranderd in de binnenstad. Denk bijvoorbeeld aan de aanleg van de Mariken- en Moenenstraat, het opknappen van de ringstraten, het vernieuwde Plein 44, de aanleg van de parkeergarage onder de van Schaeck Mathonsingel, de nieuwe fietsenstalling onder Plein 44, de aanleg van extra groen, de bouw van Doornroosje en De Bastei en de groei van het aantal horecagelegenheden en hotels. De algemene waardering van bezoekers voor de Nijmeegse binnenstad ligt in 2018 op 7,7. Dat is het hoogste cijfer sinds de start van de peilingen onder bezoekers ruim twintig jaar geleden.

 

Behalve om een algemeen oordeel, vragen we de bezoekers om zestien aspecten van de binnenstad te beoordelen. In 2018 worden de bereikbaarheid met de fiets (8,2), het horeca-aanbod (8,1), de bereikbaarheid met het openbaar vervoer (7,9), de sfeer en gezelligheid (7,7) en de veiligheid (7,6) het beste beoordeeld. Voor bijna alle aspecten geldt dat het gemiddelde rapportcijfer in vergelijking met 2014 licht gestegen is.

 

2012

2014

2016

2018

algemeen oordeel

7,4

7,5

7,5

7,7

sfeer/gezelligheid

7,4

7,6

7,5

7,7

kwaliteit winkels

7,4

7,4

7,3

7,5

variëteit winkels

7,1

7,2

7,1

7,3

horeca-aanbod

7,6

7,7

7,8

8,1

cultureel aanbod

7,3

7,3

7,2

7,4

evenementenaanbod

7,3

7,3

7,5

7,5

inrichting

6,6

6,9

7,0

7,1

groen in binnenstad

5,6

6,0

6,3

6,2

netheid

7,0

7,2

7,2

7,3

veiligheid

7,1

7,4

7,5

7,6

bereikbaarheid fiets

7,7

7,8

7,7

8,2

fietsstalling

6,1

7,3

7,2

7,5

bereikbaarheid OV

7,5

7,6

7,6

7,9

bereikbaarheid auto

6,0

6,9

6,9

6,9

parkeerplaatsen

5,7

6,7

6,8

6,8

parkeertarief

3,9

4,7

5,2

5,2

Figuur: Rapportcijfers van bezoekers voor diverse aspecten van de binnenstad. Bron: Stadscentrummonitor 2018, O&S.

 

Aansluitend bij de gestegen waardering voor aspecten van de binnenstad zien we in 2017 een stijging van het percentage Nijmegenaren dat vindt dat Nijmegen een aantrekkelijke binnenstad heeft (69% versus 64% in 2013). Negen procent vindt dat Nijmegen geen aantrekkelijke binnenstad heeft (versus 12% in 2013).  

 

Diverse gegevens laten een functieverschuiving voor de binnenstad zien: van een ‘place to buy’ naar ook een ‘place to be’ en ‘place to meet’:

  • Het in gebruik zijnde winkeloppervlak is in tien jaar tijd met 10% afgenomen, het aantal winkels met circa 15%. Het aantal passanten tijdens winkeltijden is sinds 2008 met naar schatting ruim 20% gedaald, terwijl het totaal aantal betaalde parkeeruren tijdens en buiten de winkeluren die daling niet vertoont.
  • De werkgelegenheid in de horeca is gegroeid. De afgelopen tien jaar zijn er ongeveer 50 vestigingen bijgekomen en is het aanbod gestegen naar 280 vestigingen in de Nijmeegse binnenstad in 2018. Deze groei vond met name plaats vanaf het jaar 2015.
  • Het aantal hotels in Nijmegen is gestegen van 10 in 2008 naar 23 in 2017. Het overgrote deel van de hotels in Nijmegen bevindt zich in of rondom het stadscentrum.
  • Bij verschillende culturele podia is het bezoek toegenomen. Door de opening van De Bastei en de groei van het bezoekersaantal bij Museum Het Valkhof is ook het museumbezoek gestegen.

 

Bezoekers zijn positief over hoe zij de Nijmeegse binnenstad beleven. Kenmerken als ‘een plek met een eigen karakter’ en ‘levendig’ horen volgens hen duidelijk bij het stadscentrum.