De decentralisatie van de zorg begin 2015 bracht grote veranderingen met zich mee in beleid en uitvoering binnen het sociaal domein. Ook de data moesten voor een groot deel opnieuw worden ingericht. Zowel qua organisatie als data zijn er de afgelopen 4 jaar veel vernieuwingen in gang gezet. Voor het grootste deel betreft het het regelen van de maatwerkvoorzieningen Wmo en jeugdhulp en de ontwikkeling van de sociale wijkteams als belangrijkste instantie daarbij.
Dit hoofdstuk geeft een samenvattend beeld van het gebruik van deze maatwerkvoorzieningen en de aanmeldingen bij de sociale wijkteams. Hoe ontwikkelen de cliëntenaantallen zich voor de verschillende soorten zorg? Wat zijn de kenmerken van die cliëntengroepen en hoe is de spreiding over de stad? Hoe is het patroon van zorgaanbieders en verwijzers? Binnen de Wmo maken we onderscheid tussen de voorzieningen exclusief Beschermd Wonen enerzijds en Beschermd wonen anderzijds. De reden is dat in de begroting en maraps dit onderscheid ook gemaakt, m.n. omdat bij Beschermd Wonen Nijmegen ook een centrumfunctie heeft en dus ook zorg draagt voor cliënten uit de regiogemeenten.
Naast deze data uit registraties zijn er resultaten van enquête-onderzoek uit 2016, 2017 en 2018 onder bevolking en cliënten, m.n. uit cliëntervaringsonderzoeken, de gezondheidsonderzoeken van de GGD en de gemeentelijke stadspeiling.
Tenslotte worden de bevindingen m.b.t. zorg en welzijn in de bredere context van het sociaal domein als geheel gezet. Er zijn veel samenhangen met subdomeinen als werk, inkomen en onderwijs. Een beeld wordt gegeven van de stapeling van voorzieningengebruik en daarnaast is er aandacht voor een aantal andere onderwerpen m.b.t. zorg en gezondheid, zoals arbeidsongeschiktheid en medische consumptie.
Een wezenlijk onderdeel van het zorg- en welzijnsbeleid betreft de algemene of voorliggende voorzieningen of activiteiten in het kader van preventie. I.t.t. bovengenoemde voorzieningen gaat het hierbij om voorzieningen die niet cliëntgebonden zijn, maar ingezet worden voor groepen en wijken. Voorbeelden uit de stadsbegroting en beleidsprogramma’s zijn mantelzorg- en vrijwilligersbeleid, het collectief welzijns- en gezondheidsaanbod (vormen van dagbesteding, jeugdwerk), gezondheidsbeleid (tegengaan overgewicht), etc. Ook de sociale wijkteams houden zich bezig met algemene voorzieningen, naast hun functie als toegangspoort voor (individuele) maatwerkvoorzieningen. Tenslotte zijn er als het gaat om algemene voorzieningen de Stips: steunpunten voor informatie, advies en ontmoeting in de wijk, verbonden aan de sociale wijkteams.
In deze Stads- en Wijkmonitor zijn geen gegevens opgenomen over de deelname aan en resultaten van deze activiteiten. Veelal zijn hierover niet voldoende of goede data beschikbaar. Het doel is wel om data te verbeteren en te ontwikkelen, zodat betere rapportages, ook in deze monitor, beschikbaar kunnen komen.